Είναι αλήθεια πως πολύ μεγάλο κομμάτι της extreme σκηνής έχει αντιθρησκευτικό χαρακτήρα, αλλά, συνεχίζοντας την παράδοση του thrash, μεγάλο μέρος του έχει να κάνει με τον πόλεμο. Οι Bolt Thrower, άσχετα αν δεν έχουν σχέση με τον ΒΠΠ, δεν θα μπορούσαν να μείνουν απ'εξω, καθώς η θεματολογία των Βρετανων deathsters έχει να κάνει αποκλειστικά με μάχες, ενώ και η αισθητική στο λογότυπο και το artwork τους είναι παρμένη από το Warhammer (και για όσους δεν γνωρίζουν, το πιο πετυχημένο παρακλάδι του, Warhammer 40000, είναι το πιο ζοφερό φανταστικό σύμπαν που έχει ποτέ σκεφτεί κάποιος).
Ειδική περίπτωση είναι οι Marduk. Το όνομά τους είναι εμπνευσμένο από έναν θεό της αρχαίας Βαβυλώνας (ο οποίος ήταν "καλός" θεός), το λογότυπο και οι περισσότεροι στίχοι τους είναι αντιχριστιανικοί σε σημείο να θεωρούνται "λαϊκό blackmetal" από μερικούς πιο "υποψιασμένους" ακροατές του είδους, και από την άλλη η ηγετική μορφή της μπάντας, ο Morgan, έχει έντονο ενδιαφέρον για θέματα του Β'ΠΠ, επιμένοντας πάντα πως δεν έχει καμμία σχέση με "ύποπτες ιδεολογίες".
Η εμμονή του αυτή φαίνεται σε εξώφυλλα όπως τα Here's No Peace (όπου το μπροστινό εξώφυλλο έχει ένα Panzer IV, και το οπισθόφυλλο ένα Panzer V "Πάνθηρα"). Δεν ξέρουμε αν είναι ειρωνία πως το Panzer Division Marduk έχει σαν εξώφυλλο ένα Βρετανικό άρμα τύπου Crusader (επαναλαμβάνουμε - Σταυροφόρος σε εξώφυλλο Marduk) ή αν το έκανε επίτηδες ως πλάγιο χιούμορ o Morgan, πάντως μια μεταγενέστερη επανέκδοση του δίσκου έχει ένα King Tiger. Και άλλα εξώφυλλα βέβαια όπως το Live in Germania και World Funeral ή ολόκληροι δίσκοι όπως το Iron Dawn (πάλι με "Πάνθηρα" στο εξώφυλλο) αλλά και στίχοι σε κομμάτια, παραπέμπουν στον Β'ΠΠ.
Μιλώντας για black metal, αξίζει να αναφερθεί και το λεγόμενο NSBM (National Socialist Black Metal), καθώς κάποιοι θιασώτες του θέλησαν να κατατάξουν τους Marduk εκεί, ο Morgan όμως αρνήθηκε. Η υπο-σκηνή, ας το πούμε, του ναζιστικού blackmetal θεωρείται γενικά περιθωριακή για τους blackmetallers, αν και όχι απαραίτητα για λόγους αποτροπιασμού απέναντι σε όσα έκαναν οι ναζί (ο δαρβινισμός και η επικράτηση του ισχυρότερου, τα οποία ήταν μέρος της ναζιστικής κοσμοθεωρίας, μπορεί κάποιος να πει πως είναι συμβατά με το σκληροπυρηνικό blackmetal), αλλά και για το γεγονός ότι η κατ'εξοχήν "ιδεολογία" του blackmetal είναι η έλλειψη δόγματος, η ελευθερία και ο μηδενισμός, κάτι που είναι εντελώς ασύμβατο με ολοκληρωτικά δόγματα, όποια κι αν είναι αυτά.
Επιστρέφοντας στο καθαρά ιστορικό ενδιαφέρον για τον πόλεμο, δύο μπάντες μελωδικού blackmetal που ασχολούνται σχεδόν αποκλειστικά με Β'ΠΠ είναι οι Βρετανοί Eastern Front και οι Νορβηγοί Vreid. Για τους πρώτους είναι προφανές, οι δεύτεροι όμως πήραν το όνομά τους από το όνομα που είχε η Εθνική Αντίσταση στη Νορβηγία, το οποίο σε μετάφραση στα αγγλικά γίνεται Wrath. Αξιόλογη μπάντα οι Eastern Front, σε σημεία θυμίζουν τους Cradle of Filth στα πιο "άγριά" τους (χωρίς, φυσικά, τα Δρακουλίνια) αλλά οι Vreid αληθινά δυνατοί. Οι τελευταίοι δύο δίσκοι τους ασχολούνται στιχουργικά με ιστορίες από την Νορβηγική Αντίσταση, και ενώ αναφέρονται σε κάποια συγκεκριμένα περιστατικά της Νορβηγίας (π.χ. στις μονάδες Νορβηγών εθελοντών στα Waffen SS, Nordland και Wiking), το θέμα τους μπορεί να θεωρηθεί "οικουμενικό" για όσες χώρες αντιστάθηκαν στον Άξονα.
Πάμε σε διαφορετικούς ήχους και στους Hail of Bullets - ένα Ολλανδικό σχήμα με death metallers της παλιάς σχολής με μέλη από μπάντες όπως Bolt Thrower και Thanatos. Ταιριαχτό όνομα και σίγουρα ταιριαχτός ήχος για το θέμα τους, αξιόλογο άκουσμα και οι τρεις κυκλοφορίες τους, αλλά προσωπική επιλογή αποτελεί το ντεμπούτο ...Of Frost And War, το οποίο είναι ένα χρονικό του πιο αιματηρού μετώπου του πολέμου, από την έναρξη της επιχείρησης Barbarossa τον Ιούνιο του 1941, μέχρι τη στιγμή που ήρθε η σειρά της Γερμανίας να ματώσει το 1945.
Πολύ αξιόλογος δίσκος μελωδικού death metal και το The Diarist από τους Ιταλούς Dark Lunacy. Έχει να κάνει με την πολιορκία του Leningrad από τους Γερμανούς, και οι στίχοι είναι γραμμένοι από την οπτική μιας γυναίκας που κρατάει ημερολόγιο, και είναι κάτι σαν χρονικό της τριετίας 1941-44.
Τόσο το βαρύτερο, πιο επιθετικό αμερικάνικο power όσο και το πιο μελωδικό ευρωπαϊκό του αντίστοιχο ασχολήθηκαν ιδιαίτερα με τον πόλεμο, και είναι χαρακτηριστικό ότι μια από τις πιο σπουδαίες αμερικάνικες μπάντες του είδους πήρε το όνομα Jag Panzer. Η καρδιά του είδους στην Ευρώπη ήταν πάντα η Γερμανία, μια χώρα στην οποία η περίοδος αυτή για ευνόητους λόγους αποτελούσε "ταμπού", και όπως παρατηρήθηκε και με τους Γερμανούς thrashers, οι άμεσες αναφορές στον Β'ΠΠ και το Χιτλερικό καθεστώς ήταν πολύ περιορισμένες. Γενικά ο πόλεμος στους στίχους του ευρωπαϊκού power metal γινόταν συνήθως με σπαθιά (όπως βέβαια και στους Αμερικάνους Manowar) και όχι Schmeisser.
Εξαίρεση αποτελεί μια από τις πιο δυνατές ευρωπαϊκές μπάντες του είδους, οι Γερμανοί Angel Dust, οι οποίοι αφιέρωσαν ένα ολόκληρο concept album, το Enlighten the Darkness, στην ιστορία ενός Γερμανού στρατιώτη που αποφασίζει να ακολουθήσει την αντίσταση ενάντια στο Χίτλερ. Αναφέρονται στην (περίπου) οργανωμένη αντίσταση κατά του Χίτλερ, η οποία οδήγησε σε αρκετές απόπειρες δολοφονίας (με πιο γνωστή εκείνη της 20ης Ιουλίου του 1944, τη Βαλκυρία). Δεν ξέρουμε αν είχαν υπ'όψιν τους την ιστορία του Anton Schmid, ενός Αυστριακού υπαξιωματικού που υπηρέτούσε στα μετόπισθεν στην κατεχόμενη Πολωνία και ο οποίος έκανε τη δική του μικρή "αντίσταση". Ο Schmid βοήθησε με διάφορους τρόπους την τοπική Εβραϊκή αντίσταση βοηθώντας στην διαφυγή κρατουμένων και σώζοντας ζωές, μέχρι τελικά να συλληφθεί και να εκτελεστεί. Ο δίσκος κυκλοφόρησε το 2000 και αν και δεν ακολουθεί την ιστορία αυτή, η περίπτωση του Anton Schmid έγινε γνωστή την εποχή εκείνη περίπου, καθώς στα τέλη των 90s είχε γίνει στη Γερμανία μια μεγάλη έκθεση με θέμα τον ρόλο της Wehrmacht και τη συμμετοχή της σε εγκλήματα στη διάρκεια του Β'ΠΠ.
Οι Φινλανδοί Stratovarius με το Gotterdammerung (Zenith of Power) αναφέρθηκαν γενικά στον Χίτλερ και τον πόλεμο που προκάλεσε, όπως και οι συμπατριώτες τους Winterborn με τα 1939 και The Winter War.
Μιλώντας για power, φυσικά, δεν μπορούμε να μην αναφέρουμε τους δικούς μας Spitfire, που πήραν το όνομά τους από ένα από τα καλύτερα αεροσκάφη της περιόδου. Υπάρχουν βέβαια και Ιταλοί, επίσης power metallers, που λέγονται Spitfire με αξιόλογη δισκογραφική παρουσία. Έλληνες και Ιταλοί ονομάστηκαν από το ίδιο αεροσκάφος του Β'ΠΠ. Ακόμη κι εδώ Ελλάδα "εναντίον" Ιταλίας. Una Faca, που λένε, το χει η μοίρα μας.
Και φυσικά, οι Sabaton. Sabaton λέγονται τα "παπούτσια" μιας πανοπλίας, όνομα ταιριαχτό καθώς οι Φινλανδοί έχτισαν μια ολόκληρη καριέρα παίζοντας "εύκολο", συναυλιακό και (παραδεχτείτε το) άκρως πωρωτικό μελωδικό power με θέμα τις μάχες και τον πόλεμο. Η συντριπτική πλειοψηφία των κομματιών τους έχει να κάνει με μάχες και συμβάντα του Β'ΠΠ, ενώ είναι αξιόλογα και τα μουσικά βίντεό τους για τα Screaming Eagles (με θέμα τους τις Αρδέννες) και Uprising (Πολωνική αντίσταση). Στο Uprising εμφανίζεται (και προφανώς το διασκεδάζει) στο ρόλο ενός αξιωματικού των SS ο Σουηδός ηθοποιός Peter Stormare, ο οποίος ενσάρκωσε και τον Ernst Rohm στη τηλεταινία Hitler: The Rise of Evil και είναι πιο γνωστός ως ένας από τους "Γερμανούς μηδενιστές" στη ταινία Big Lebowski (τον θυμούνται βέβαια κάποιοι και ως ψυχάκια στο Fargo, αλλά και ως "μούρη" των φυλακών στο Prison Break). Οι Sabaton είναι επίσης οι μόνοι που χρησιμοποίησαν σε στίχο ολόκληρη τη λέξη, γλωσσοδέτη για μη Γερμανομαθείς, Panzerkampfwagen.
Κλείνοντας με power (προς το παρόν τουλάχιστον), δεν μπορούμε να μην αναφέρουμε τους Razorwyre που προκάλεσαν αίσθηση το 2009 με το αυτοχρηματοδοτούμενο EP τους (το οποίο προσέφεραν δωρεάν μέσω ίντερνετ). νεο-NWOBHM (όσο αδόκιμο κι αν ακούγεται) μπάντα, με retro αίσθηση αακόμη και στο επιτηδευμένα "παιδικό" και "χειροποίητο" εξώφυλλο. και φυσικά ένα από τα κομμάτια τους, Operation Market Garden βασίζεται στην ομώνυμη επιχείρηση των Συμμάχων, η οποία έγινε και ταινία ως "A Bridge Too Far" με πλήθος γνωστών ηθοποιών: Sean Connery, Michael Caine, Gene Hackman, Anthony Hopkins, James Caan, Maximillian Schell, Hardy Kruger.
Εδώ βάζουμε άνω τελεία, και επιστρέφουμε αύριο με το τρίτο και τελευταίο μέρος.
Για το πρώτο μέρος κάντε κλικ εδώ, και για το τρίτο εδώ.
Για το πρώτο μέρος κάντε κλικ εδώ, και για το τρίτο εδώ.
0 comments:
Post a Comment